Sök:

Sökresultat:

36 Uppsatser om Bryssel I-förordningen - Sida 1 av 3

Giltigheten av ?asymmetriska? eller ensidiga prorogationsavtal inom ramen för EU:s Brysselinstrument

Antag att tvÄ parter i tvÄ olika EU-stater gör affÀrer med varandra. En bank med sÀte i Frankrike ingÄr ett avtal rörande förvaltning av kapital Ät en klient med hemvist i Spanien. Parterna kommer sedermera överens om att eventuella tvister med anknytning till huvudavtalet ska prövas exklusivt av domstol i Luxemburg för det fall klienten vÀcker talan. DÀrutöver anges i avtalet att banken ska behÄlla sin rÀtt att vÀcka talan vid varje annan behörig domstol. Parterna har dÀrmed ingÄtt ett prorogationsavtal som ger banken ett ?större urval? av behöriga domstolar.

Dispaschören i Europas farvatten : Om domstols behörighet enligt Bryssel I bis-förordningen

Utredning och avgörande genom partikulÀrdispasch Àr en sjörÀttslig konfliktlösningsmetod vid tvister om sjöförsÀkringar. Dispaschören har att som första instans befatta sig med tvisten, och grundar sin behörighet pÄ en tvingande forumregel i 17:9 sjölagen. I den hÀr uppsatsen undersöks om förfarandet Àven mÄste iakttas vid tillÀmpningen av Bryssel I bis-förordningen. I NJA 2000 s. 3, ansÄgs försÀkringstagarens rÀtt enligt art.

Medborgarnas Förtroende för EU : En frÄga om gemensam europeisk identitet?

Den Europeiska Unionen Àr en mÄngfacetterad samling lÀnder med ett brett spektra av historisk bakgrund, geografisk placering och ekonomiska förhÄllanden. I denna uppsats undersöks huruvida en gemensam europeisk identitet kan bidra till en ökad tillit frÄn medborgarna i unionen till EU som institution.Uppsatsens teoretiska underlag bestÄr av tidigare forskning. Denna forskning skapar ett fundament för den statistiska modell som anvÀnds för att besvara frÄgestÀllningen.Med hjÀlp av data samlad ur bland annat Eurobarometerrapporter tar uppsatsen, via multipel linjÀr regression, fram en modell som förklarar förhÄllandet mellan den beroende variabeln ?förtroende för EU? och de oberoende variablerna ?uppfattning av gemensam europeisk identitet?, ?avstÄnd till Bryssel?, ?BNP per capita? och ?antal Är som medlem i EU?.Resultatet visar en koppling mellan en högre grad av upplevd gemensam identitet hos medborgarna i ett land och ett ökat förtroende för EU.Vidare visar modellen ett negativt samband mellan förtroendet för EU och ett stigande vÀrde pÄ var och en av de övriga förklaringsvariablerna. Med andra ord: ju lÀngre avstÄnd till Bryssel, ju högre BNP per capita och ju lÀngre medlemskap i unionen desto lÀgre förtroende kÀnner den genomsnittlige medborgaren för EU..

EU:s behörighetsregler utvidgas? : En studie av kommissionens förslag till en reviderad Bryssel I-förordning

The Brussels I-Regulation, often referred to as the Jurisdiction Regulation, is said to be the matrix of the European judicial cooperation system within the area of international private law. The Regulation states how jurisdiction is to be determined in an international dispute. The aim of the Regulation is to ensure that parties in a dispute within the EU have access to justice.The Regulation is considered to be working well in general, and have been since it came in-to force in 2007. Although it is held to be well functioning it does not exclude that some improvements might be needed. The commission ordered a review of the Regulation and the result was that some deficiencies were identified.

Ett harmoniserat forum necessitatis? : En analys av institutet ur ett svenskt och EU-rÀttsligt perspektiv

Bryssel I-förordningens behörighetsregler Àr inte tillÀmpliga pÄ svarande frÄn tredje land. I sÄdana fall hÀnvisar förordningen till nationell rÀtt (s.k. restkompetens). Inom EU varierar de nationella behörighetsreglerna med avseende pÄ svarande som har hemvist utanför EU avsevÀrt mellan medlemsstaterna, vilket ibland kan leda till orimliga konsekvenser.Syftet med denna uppsats Àr att beskriva vilka internationellt privat- och processrÀttsliga (IPP) problem som kan uppkomma till följd av nuvarande regelverk samt analysera kommissionens förslag till införandet av en regel om reservforum (s.k. forum necessitatis).

ErkÀnnande och verkstÀllighet av utlÀndska domar

Sverige har traditionellt sett haft en negativ instÀllning till erkÀnnande och verkstÀllighet av utlÀndska domar. Enligt 3 kap 2 § utsökningsbalken krÀvs stöd i lag för erkÀnnande och verkstÀllighet av en utlÀndsk dom i Sverige.Sedan Sveriges intrÀde i EU, och Bryssel I-förordningens införande, har synen pÄ domar som hÀrrör frÄn medlemstater inom EU förÀndrats. Det kan numera sÀgas att fri rörlighet av domar förekommer inom EU. Det leder till att Sverige erkÀnner och verkstÀller utlÀndska domar som har avgjorts inom EU.Mellan Sverige och tredje land Àr lÀget ett annat. Problem uppstod dÄ Nacka tingsrÀtt valde att lÀgga amerikanska domar till grund för en svensk dom, utan stöd i lag.

RÄder det diskrepans mellan 8 kap. 4 § UB och vissa EU-rÀttsliga förordningar som reglerar grÀnsöverskridande verkstÀllighet av domar?

Under 2000-talet har tvÄ EU-rÀttsliga förordningar stiftats i syfte att reglera erkÀnnande och verkstÀllighet av domar pÄ privatrÀttens omrÄde inom EU. Först stiftades Bryssel I-förordningen. I enlighet med den förordningen kan en dom som meddelats av domstol i en medlemsstat verkstÀllas i en annan medlemsstat. Dessförinnan skall domen förklaras verkstÀllbar i den medlemsstat dÀr verkstÀllighet önskas.Den andra förordningen, EEO-förordningen, tillkom bara nÄgra Är senare. I denna förordning har förfarandet varigenom en dom förklaras verkstÀllbar i en annan medlemsstat avskaffats.

Kunskapsöverföring via nÀtverksbaserade relationer : En studie om Diplomat PR:s etablering nÀra politiska beslutsfattare i Bryssel  

Sammanfattning Titel: Kunskapsöverföring via nÀtverksbaserade relationer ? En studie om Diplomat PR:s etablering nÀra politiska beslutsfattare i BrysselDatum för inlÀmning: 7 januari 2010Kurs: Kandidatuppsats HT2009, FöretagsekonomiFörfattare: Linda WÀngborgHandledare: Cecilia PahlbergNyckelord: utlandsetablering, kunskapsöverföring, nÀtverk, relationer, EU Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka varför ett konsultföretag i Stockholm, vars frÀmsta tillgÄng Àr kunskap dÀrav benÀmningen kunskapsföretag, har valt att etablera sig nÀra ett nÀtverk sÄsom den Europeiska unionens samarbete i Bryssel och vad den relationen har för slags betydelse i kunskapsöverföring. Genom att definiera begreppet kunskapsföretag, gÄ igenom internationaliseringsprocessen önskar jag senare att komma fram till vikten av nÀtverksrelationer. Metod: En kvalitativ metod har anvÀnts dÄ tre intervjuer har genomförts och fungerat som primÀrdata. De intervjuade personerna Àr konsulter som alla Àr involverade i utlandsetableringen. SekundÀrdata har varit den information som funnits i olika artiklar om företaget och deras egen hemsida. Teori: Teoridelen Àr huvudsakligen baserad pÄ Nonakas (2001) samt Zander och Koguts (1995) definitioner av kunskapsföretag och Johanson & Vahlnes (1977 och 2009) Uppsalamodell vilken berör bÄde internationaliseringsprocesser och nÀtverksbaserade relationer. Empiri: Empirin bestÄr till största del av primÀrdata genom intervjuer med representanter frÄn bÄda kontoren.

Ett europeiskt smÄmÄlsförfarande

Förordningen om inrÀttande av ett europeiskt smÄmÄlsförfarande (EG) nr. 861/2007 trÀdde ikraft den 1 augusti Är 2007. Förordningen tillÀmpas fullt ut frÄn och med 1 januari Är 2009. Förordningen tillÀmpas i samtliga medlemsstater utom i Danmark. Förfarandet som inrÀttas genom förordningen utgör endast ett alternativ till befintliga rÀttegÄngsförfaranden.

Finns det ett fullgörelseforum för tvister om molntjÀnster? : ?En studie i internationell processrÀtt

Denna uppsats undersöker hur deltagare i arbetsmarknadspolitiska program upplever deltagandet och effekten av programmen. Studien riktar sig specifikt mot fas 3 inom jobb- och utvecklingsgarantin, dit individer som varit arbetslösa under flera Ärs tid skrivs in. ProblemomrÄdet omfattas av hur arbetslivets förÀndring leder till komplikationer för individer som Àr arbetslösa. Sju medverkande intervjupersoner deltog i studien, dÀr semi-strukturerade intervjuer anvÀndes. Resultaten visar att deltagarna i programmet upplever att de dagliga aktiviteterna Àr meningsfulla, men att det politiska och byrÄkratiska ramverket leder till försÀmrat vÀlmÄende och hopplöshet.

Den Ideologiska Debatten : En studie av det ideologiska innehÄllet i svenska partiledardebatter.

Den Europeiska Unionen Àr en mÄngfacetterad samling lÀnder med ett brett spektra av historisk bakgrund, geografisk placering och ekonomiska förhÄllanden. I denna uppsats undersöks huruvida en gemensam europeisk identitet kan bidra till en ökad tillit frÄn medborgarna i unionen till EU som institution.Uppsatsens teoretiska underlag bestÄr av tidigare forskning. Denna forskning skapar ett fundament för den statistiska modell som anvÀnds för att besvara frÄgestÀllningen.Med hjÀlp av data samlad ur bland annat Eurobarometerrapporter tar uppsatsen, via multipel linjÀr regression, fram en modell som förklarar förhÄllandet mellan den beroende variabeln ?förtroende för EU? och de oberoende variablerna ?uppfattning av gemensam europeisk identitet?, ?avstÄnd till Bryssel?, ?BNP per capita? och ?antal Är som medlem i EU?.Resultatet visar en koppling mellan en högre grad av upplevd gemensam identitet hos medborgarna i ett land och ett ökat förtroende för EU.Vidare visar modellen ett negativt samband mellan förtroendet för EU och ett stigande vÀrde pÄ var och en av de övriga förklaringsvariablerna. Med andra ord: ju lÀngre avstÄnd till Bryssel, ju högre BNP per capita och ju lÀngre medlemskap i unionen desto lÀgre förtroende kÀnner den genomsnittlige medborgaren för EU..

Avskaffande av exekvaturförfarandet : En studie av kommissionens förslag till en reviderad Bryssel I-förordning

In order for a judgement to be enforceable in another Member State, there is a certain requirement for an "intermediate? court procedure, a so-called exequatur procedure. An exequatur procedure is both expensive and time-consuming. The average cost of the procedure within the EU is 2 200 euro in a case without particular difficulties. In more complex cases, the cost of the procedure can be validated up to 12 700 euro.

Förvaltningens roll vid verkstÀllandet av politiska beslut i svenska kommuner : En fallstudie av implementeringen av Brysselkontoret East Sweden

Under vÄren 1995 fattade Norrköpings och Linköpings kommuner beslut om att etablera ett regionkontor i Bryssel. Enligt beslutet skulle kontoret vara verksamhet i tre Är, efter det andra verksamhetsÄret skulle kontoret utvÀrderas. Detta innebÀr att kontoret var en treÄrig försöksverksamhet och först efter utvÀrderingen var gjord skulle huvudmÀnnen fatta besluta om kontoret skulle övergÄ till att bli enpermanent verksamhet. Under vÄren 1998 gjorde undertecknad en utvÀrdering av East Sweden Brysselkontoret pÄ uppdrag av huvudmÀnnen. Den kvalitativa intervjuundersökning som gjordes i samband med utvÀrderingen har varit ett viktigt empiriskt bidrag för denna uppsats.I uppsatsen studeras bland annat hur klara mÄlsÀttningarna var med kommunernas etableringar av EU-kontor och hur hög medvetenhet som fanns.

Röstskolkarna ? en studie av kommunpolitikers deltagande i EU-valet 2009

EU-valet Àr ett val som ofta hamnar lite i skymundan. 2009 utnyttjade inte ens varannan svensk sin möjlighet att rösta. Men i den hÀr granskningen lÀgger vi inte fokus pÄ Sveriges befolkning som helhet. Genom att blÀddra igenom flera hundratals röstlÀngder i Göteborg, BorÄs, TrollhÀttan, VÀnersborg och Dalsland, har vi kunnat kontrollera om 426 av vÄra vÀstsvenska kommunpolitiker brydde sig om att rösta i förra valet. Flest röstskolkare hittade vi i Bengtsfors dÀr hela sex ledamöter av 34 valde att ligga hemma pÄ soffan under valdagen.

Uppfyllelseorten för den förpliktelse som talan avser : Artikel 5.1 b) Bryssel I-förordningen vid avtal om utförande av tjÀnster

Article 5.1 in the Brussels I-Regulation regulates special rules on jurisdiction for contractual disputes. The aims of this thesis are to determine the location as provided under Article 5.1 b), as the place of performance for the obligation in question. The focus of this thesis is the problems that occur when services, according to the contract, are to be performed in several Member States..

1 NĂ€sta sida ->